Zagraj (w) Tuwima
Poezja w cyfrowym świecie
Organizatorzy
Organizatorami Konkursu są Polskie Towarzystwo Informatyczne Oddział Małopolski oraz Stowarzyszenie Polonistów z siedzibą przy Wydziale Polonistyki UJ.
Cele Konkursu
Konkurs ”Poezja w cyfrowym świecie. Zagraj (w) Tuwima”, zwany dalej Konkursem, organizowany jest w celu popularyzacji twórczości polskich poetów poprzez zachęcenie do skorzystania z narzędzi cyfrowych. Bieżąca edycja poświęcona jest twórczości Juliana Tuwima, którego wiersze łączą pokolenia.
A także:
- rozwój kompetencji polonistycznych, w tym językowych i analitycznych – poprzez interpretację głosową wybranego tekstu Juliana Tuwima oraz prezentację osobistego odczytania sensu tego utworu,
- rozwój wrażliwości literackiej i wyobraźni artystycznej,
- kształcenie kompetencji cyfrowych i umiejętności pracy w grupie metodą projektu,
- rozwijanie umiejętności programistycznych, filmowych, graficznych, fotograficznych i animacji,
- rozwijanie umiejętności teatralnych, muzycznych.
Warunki uczestnictwa
W Konkursie może wziąć udział każdy uczeń (grupa uczniów do 4 osób), który prześle w wyznaczonym terminie pracę samodzielnie przygotowaną i spełniającą kryteria merytoryczne oraz techniczne na jeden z dwóch podanych poniżej tematów:
Temat 1 „Zagraj Tuwima”
Nagranie wideoklipu będącego autorską interpretacją albo ilustracją wybranego tekstu (wiersz, skecz itd.) Juliana Tuwima w dowolny sposób:
- czytanego
- recytowanego
- śpiewanego
- odgrywanego
przez ucznia lub grupę uczniów (2-4 osób).
Nagranie nie może być dłuższe niż 3 minuty.
Temat 2 „Zagraj w Tuwima”
Gra musi być:
Stworzenie gry:
- komputerowej w dowolnym programie / języku programowania (np. scratch, Python, C++, Unity) i udostępnienie z zachowaniem możliwości sprawdzenia przez jurorów źródeł programu.
- escape-game w postaci gry z zagadkami w postaci prezentacji np. Genially z użyciem zaawansowanych możliwości programu, skryptów, formularzach google) i udostepnienie wersji edytowalnej.
- planszowa, logiczna przygotowana w programie graficznym np: Canva, z wszystkimi elementami, które są potrzebne (np pionki, specjalne karty (jeśli są), wyzwania lub nagrody.
W grze musi być wykorzystany tekst wiersza lub elementy biografii Poety.
- skończona,
- grywalna,
- wykorzystywać tekst wiersza lub informacje o biografii Poety.
Harmonogram Konkursu
Termin | Działanie |
30 września 2024 r. | Ogłoszenie Konkursu |
od 15 października 2024 r. do 30 listopada 2024 r. godz. 22.00 | Przesyłanie prac konkursowych |
do 16 grudnia 2024 r. | Ogłoszenie wyników |
10 stycznia 2024 r. | Gala finałowa Informacja o dokładnej dacie, czasie i miejscu gali zostanie podana na stronach Organizatorów. |
Przebieg Konkursu i wymagania techniczne
Nakręcone filmy mogą zostać przygotowane i zmontowane w dowolnym narzędziu cyfrowym. Muszą zawierać planszę tytułową (tytuł tekstu Tuwima i ewentualnie tytuł własny nadesłanego materiału oraz pełną nazwę szkoły z adresem), a także planszę końcową zawierająca nazwiska autorów i opiekuna projektu.
Do formularza zgłoszenia należy wysłać link do pracy konkursowej umieszczonej w sieci.
Film może zostać umieszczony na indywidualnym kanale YouTube lub Vimeo przez dorosłego opiekuna uczestnika;
lub
film może zostać umieszczony na dysku sieciowym (np. dysk Google, OneDrive, Dropbox).
Gra może zostać wykonana przykładowo przy użyciu aplikacji:
- Scratch – https://scratch.mit.edu
- MineCarft Education – https://education.minecraft.net/pl-pl
- PygameZero – https://pygame-zero.readthedocs.io/
- AppInventor – http://appinventor.mit.edu/
- Pygame – https://www.pygame.org/
- Panda3D – https://www.panda3d.org/
- MonoGame – https://www.monogame.net/
- Genially – https://genially.com/
- Canva – https://www.canva.com/
Formularz zgłoszeniowy
Zgłoszenia do konkursu odbywać się będą elektronicznie poprzez formularz: https://forms.gle/tb3bNRoWekiyw2xn6
Zgłoszenia udziału w imieniu uczestnika/uczestników Konkursu mogą dokonać:
- nauczyciele (opiekunowie merytoryczni),
- rodzice (w przypadku uczniów niepełnoletnich),
- sami uczniowie.
Zgłoszenia w przypadku zespołów dokonuje jedna osoba.
Wymagania ze względu na prawa autorskie
W Konkursie, podczas jego realizacji, uczestników oraz organizatorów obowiązuje przestrzeganie zapisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24 poz.83 z późn. zmianami).
Każdy z członków Zespołu, podpisując zgłoszenie do Konkursu jest świadomy, że jego i ich wspólna praca ma być oryginalna i nie naruszająca praw autorskich i majątkowych innych osób lub podmiotów.
Zespół przekazując pracę do oceny Jury równocześnie udziela Organizatorom licencji na przechowywanie materiałów z nią związanych oraz wykorzystywanie ich w celach związanych z ich oceną i promocją Konkursu w materiałach Organizatorów oraz w mediach elektronicznych i papierowych.
W przypadku korzystania z cudzych utworów lub posiadania majątkowych praw autorskich wspólnie z innymi podmiotami członek Zespołu oraz Zespół oświadczają, że nabył prawa majątkowe do tych utworów co najmniej w postaci licencji dotyczącej tej pracy, łącznie z prawem do jej przeniesienia zgodnie z ust. 6.3.
Członkowie Zespołu oraz Zespół jako całość zachowują prawa autorskie i majątkowe do całej pracy i związanych z nią materiałów i programów, przedstawionej w Konkursie.
Ochrona danych osobowych
Przy wysyłaniu pracy wszyscy autorzy będą musieli przesłać zgodę na udział w Konkursie wraz z klauzulą Informacyjną dla uczestników/opiekunów prawnych uczestników Konkursu stanowiącą załącznik do regulaminu.
Kryteria oceny
- Oryginalność koncepcji.
- Zgodność z tematem.
- Poprawność językowa.
- Walory artystyczne.
- Poprawność techniczna.
Dla przesyłanych gier dodatkowo:
- Grywalność.
- Mechanika gry (czy zasady i reguły w grze tworzą spójną i powtarzalną całość).
Nagrody
Prace oceniane będą w dwóch kategoriach – szkoły podstawowe i ponadpodstawowe.
Jury zastrzega sobie prawo do poproszenia o przesłanie nagrania w formie pliku.
Organizatorzy przewidują dyplomy i nagrody rzeczowe dla laureatów i ich opiekunów merytorycznych, a także prezentację nagrodzonych prac w formie kolekcji Wakelet.
Uwagi
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w regulaminie.
Ważne linki i dodatkowe materiały
- Regulamin konkursu Zagraj (w) Tuwima – plik PDF
- Logo konkursu w wersji edytowalnej SVG
- Formularz zgody na udział w Konkursie: wersja PDF, wersja DOCX
Pytania merytoryczne prosimy kierować na adres: stowpol@wp.pl
Pytania techniczne prosimy kierować na adres: sis@pti.org.pl